Schoolondersteuningsprofiel


 
Jan Ligthartschool Driecant en Passend Onderwijs

Passend Onderwijs

Het onderwijs kent regelmatig veranderingen met als doel het onderwijs in brede zin te verbeteren in kwaliteit. Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet op Passend Onderwijs ingegaan. Passend Onderwijs heeft tot doel dat alle leerlingen, dus ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, een passende onderwijsplek krijgen, zo nabij mogelijke en binnen regulier onderwijs waar mogelijk. De meeste kinderen kunnen goed mee in het reguliere onderwijs. Zij hebben voldoende aan de basisondersteuning binnen de school. In een aantal gevallen zijn er leerlingen die meer nodig hebben, die extra ondersteuning nodig hebben, die de basisondersteuning overstijgt. Soms is het bij de start op school al duidelijk dat er extra ondersteuning nodig is, soms blijkt dat pas later. Binnen de samenwerkingsverbanden wordt met behulp van schoolondersteuningsprofielen inzichtelijk gemaakt  wat een mogelijke passende onderwijsplek zou kunnen zijn voor een leerling die extra ondersteuning nodig heeft.

Waarom een Schoolondersteuningsprofiel?

Om Passend onderwijs te kunnen realiseren is het nodig om inzicht te krijgen hoe scholen de extra ondersteuning vormgeven. Hiervoor wordt door de scholen een Schoolondersteuningsprofiel opgesteld waarin beschreven wordt wat er aan ondersteuning mogelijk is op scholen. Er zijn vijf niveaus van ondersteuning in het basisonderwijs mogelijk (Figuur 1): basisondersteuning, basisondersteuning plus, intensieve ondersteuning, inclusieve ondersteuning en ondersteuning op het SBO of SO.
Wettelijk is bepaald wat het basisonderwijs moet inhouden. Hoe dit vorm gegeven wordt kan per school verschillen. Onder de basisondersteuning vallen wettelijk:
  1. Preventieve en licht curatieve interventies zoals bij: dyslexie, dyscalculie, problematiek voortkomend uit leervermogen (IQ), fysieke toegankelijkheid, programma’s sociale veiligheid en voorkomen gedragsproblemen, protocol medisch handelen, curatieve zorg en ondersteuning door ketenpartners, preventieve ondersteuning tijdig signaleren.
  2. Onderwijs-ondersteuningsstructuur: expertise van het team voor bovenstaande interventies en de zichtbaarheid hiervan in de school.
  3. Planmatig werken: indicatoren zorg en begeleiding uit inspectiekader en aanvulling door HGW, handelingsgericht werken
  4. Kwaliteit/toezicht kader: leerprestaties en opbrengsten, het onderwijsproces en de zorg en begeleiding.
 
 


 

Het Schoolondersteuningsprofiel maakt zichtbaar hoe de ondersteuning, aanvullend op de basisondersteuning, vorm krijgt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vijf zgn. IVO velden (Indicatiestelling Vanuit Onderwijsbehoeften (Miedema,2012)). De vijf velden zijn:
  1. De hoeveelheid aandacht en tijd/handen in de klas
  2. Onderwijsmaterialen
  3. Ruimtelijke omgeving
  4. Expertise
  5. Samenwerking met instanties, wijk en ouders.
Hierna wordt uiteengezet hoe Passend Onderwijs en de extra ondersteuning op deze vijf IVO velden eruitziet op onze school.
Jan Ligthartschool Driecant

Onze school

Jan Ligthartschool Driecant is een reguliere basisschool gelegen in de wijk Dalem in de Reeshof Tilburg en maakt deel uit van de stichting Opmaatgroep in Tilburg. De school is gehuisvest in de Grote Beemd, een multifunctionele accommodatie in de wijk Reeshof in Tilburg. Binnen de Grote Beemd wordt nauw samengewerkt met de diverse partners. Met Kinderstad is bijvoorbeeld afgesproken dat peuters vanaf 3, 5 jaar bij ons op bezoek komen.
Jan Ligthartschool Driecant is een school voor bijzonder neutraal onderwijs, waarbij uitgegaan wordt van de gelijkwaardige betekenis van godsdienstige, levensbeschouwelijke en andere maatschappelijke overtuigingen in een multiculturele samenleving.

Missie

 “Onderwijs is voelen, denken en doen. Dat doe je met je Hart, Hoofd en Handen.” Vanuit onze missie geven we invulling aan de begrippen Hart, Hoofd en Handen. Dit zijn voor ons de pijlers van ons onderwijs. Bij elke pijler hebben we waarden geformuleerd die wij het meest belangrijk vinden.
Op Driecant leren kinderen VOELEN-DENKEN-DOEN.
Ze leren met:
Hun HART: dat vertrouwen en verscheidenheid vanzelfsprekend is.
Hun HOOFD: zelfstandig te zijn en te denken, betrokken te zijn bij het eigen leerproces waarbij ze het maximale uit zichzelf halen; denken vóór dat je iets doet.
Hun HANDEN: samen te werken en te handelen op cognitief, sociaal en creatief vlak.
 
Kinderen ontwikkelen zich continu, zowel cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch als creatief. Met een enthousiast en deskundig team creëren we een veilig klimaat zodat een kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen en waar iedereen zich welkom en competent voelt. Wederzijds vertrouwen staat daarbij centraal tussen zowel de leerkracht en het kind, als ook tussen de ouders en de leerkrachten van de school.

Schoolambities

Jan Lighartschool Driecant ontwikkelt zich de komende jaren tot een zgn. Hoog Presterende School,  die gekenmerkt wordt door een professionele leeromgeving, waarbij vanuit de deskundigheid van de leerkracht gewerkt wordt aan goed onderwijs. Vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de leerkrachten voor de leerlingen werken we aan verbeteringen van het onderwijs en hebben we hoge verwachtingen voor al onze leerlingen. De school is continu in ontwikkeling met als doel dat de leerlingen groeien in hun cognitieve ontwikkeling, hun burgerschap en hun persoonlijke ontwikkeling. Door een brede basis van kennis en vaardigheden aan te reiken, werken we aan groei van alle leerlingen en streven we ernaar kansenongelijkheid te verminderen. Wij hebben hoge verwachtingen voor al onze leerlingen. Dat is terug te zien in onze schoolambitie.
 
Schoolambitie
 
Voldoende groei in vaardigheidsscore bij alle leerlingen
Minimaal 98% 1F bij taal en rekenen groep 8
Minimaal 65% 1S/2F bij taal en rekenen groep 8
Niveau I : totaal 25% van onze leerlingen ,
Niveau I+II:  45%;
Niveau I,II,III:  70%
Niveau I-IV: 85%
80% van de kinderen ervaren welbevinden en betrokkenheid op school (ZIEN)
Tevredenheidsonderzoek leerlingen minimaal cijfer 8,1


 

Passend Onderwijs en Jan Ligthartschool Driecant

JL Driecant streeft er naar zoveel mogelijk ondersteuning aan te bieden in de reguliere setting al dan niet met extra ondersteuning. Voor al onze leerlingen onderzoeken wij wat de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften zijn en of deze passend zijn binnen de grenzen van onze mogelijkheden in de groep en school. Jan Ligthartschool Driecant heeft met de 1-zorgroute en handelingsgericht werken een duidelijke organisatie neergezet voor het onderwijsaanbod, de basisondersteuning en de extra ondersteuning van leerlingen. In de Basisondersteuning (zie bijlage) staat het aanbod en begeleiding binnen de groep centraal, aangevuld indien nodig met begeleiding in kleine groepjes van leerlingen of van individuele leerlingen. We richten ons op groei van alle leerlingen. JL Driecant vindt een stevige basisondersteuning belangrijk en zet daarom in op een goed basisaanbod waarvan alle leerlingen kunnen profiteren. Om dit te bereiken doen we het volgende:
  • Leren: we richten ons op groei. Kinderen leren effectief omdat we hoge verwachtingen hebben, heldere doelen stellen, doelgericht oefenen en voortdurende directe feedback geven.
  • Het “Leren” organiseren: De leerkrachten kunnen zich focussen op het lesgeven zodat de leerlingen optimaal leren. De kwaliteit van ons onderwijs wordt planmatig gevolgd en geborgd. Daarbij ligt de focus op de leerlijnen en EDI als didactisch concept.
  • Professionaliseren: Een professionele cultuur waarin de continue ontwikkeling van de leerkracht als professional centraal staat.
  • Veranderen: We veranderen door planmatig en systematisch te werken; onderzoek- en data gestuurd.
De extra ondersteuning van Jan Ligthartschool Driecant wordt In het Schoolondersteuningsprofiel beschreven. De extra ondersteuning is aanvullend op de basisondersteuning en wordt weergegeven op de volgende niveaus: de basisondersteuning plus, de intensieve ondersteuning en de inclusieve ondersteuning (niveau 2 t/m 4). Niveau 5, SBO/SO refereert aan de plaatsing van leerlingen op het SBO en SO. In die gevallen als school niet aan de ondersteuningsbehoefte kan voldoen.
 
 

Het schoolondersteuningsprofiel van Jan Ligthartschool Driecant
 

Voor de beschrijving van deze ondersteuningsniveaus verwijzen we naar de kleuren van de niveaus in figuur 1.
 
  1. Basisondersteuning
Wij streven naar een optimale ontwikkeling van elk kind. We hebben hoge verwachtingen voor alle kinderen. Om kinderen daarbij te ondersteunen maken we in de basis gebruik van preventieve en licht curatieve interventies (zie ook wettelijk kader). Deze zijn in ambitiekaarten en kwaliteitskaarten uitgewerkt.
 
( Nadere informatie over de basisondersteuning is te vinden in de bijlage).
 
 
 
 
 

Extra ondersteuning

      2.    Basisondersteuning plus: aanvullend op basisondersteuning
Aandacht en tijd
  • 10 uur p/w extra aandacht voor leerlingen en eventuele kortstondige begeleiding door consulent Plein013.
  • 9 uur Individuele begeleiding en/of in kleine groep van max. 4 leerlingen door externe RT.
  • Begeleiding van kinderen door een expertleerkracht m.b.t. verrijkingsmaterialen die het normale curriculum overstijgen 4 uur p/w.
Onderwijsmaterialen
  • Aanvullende onderwijsmaterialen op het gebied van taal en rekenen, werkhouding, gedrag en motoriek.
  • Verrijkende en verdiepende materialen voor cognitief sterke leerlingen.
Ruimtelijke omgeving
  • Extra bibliotheek in de Grote Beemd.
Expertise
  • Wetenschappelijke expertise en praktijkonderzoek expertise , Point013 .
  • Externe deskundigen en partners voor leerlingen; consulent Plein 013, RT’ers e.d..
  • Intervisie.
  • Kennisverbreding door netwerken zoals: IB-netwerk, Net werk Talent Tilburg, de Begaafdheidsprofielschool vereniging.
Samenwerking
  • Samenwerking met externe (zorg)partners GGD, IMW/SMW, Auris, Sterk Huis, Stichting de As, logopedie, fysiotherapie e.m.
  • Onderzoeksbureaus en dyslexie behandelaren.
  • Samenwerking met Plein 013:Talent in Beeld, Steunpunt hoogbegaafde leerlingen e.m..
  • SBO/SO: consultatie.
  • Als opleidingsschool samenwerking met Fontys Hogescholen.
Samenwerking
ouders
  • Vroegtijdige afstemming ten aanzien van de zorg, aansluiten bij het Zorgteam en/of Ondersteuningsteam.
  • Overleg over het ontwikkelingsperspectief van leerlingen op zorgniveau 3 en 4.
Samenwerking in de wijk
  • Kinderstad: in verband met de instroomgroep. Twee keer per week bezoek van max. 8 peuters o.l.v. een pedagogisch medewerker.
 
      3.     Intensieve ondersteuning
Aandacht en tijd
  • Externe deskundigen: RT’ers, orthopedagogen e.d. voor 12 uur p/w. Zij worden ingehuurd voor intensieve ondersteuning bij invullen onderwijsaanbod, bijvoorbeeld een eigen leerlijn of complexe individuele hulpvragen.
  • Coaching van (begaafde) leerlingen in verband met de sociaal emotionele ontwikkeling en ontmoeting met peers.
  • Weerbaarheidstraining: door specialist leerkracht onder of na schooltijd 12 lessen per jaar.
  • Begeleiding door Consulenten Plein 013, zorgniveau 3 en 4 daar waar het de groep ontstijgt; korte of langere periode.
  • Denkplein 013: begeleiding van leerkrachten vanuit het Samenwerkingsverband; gericht op het gebied van werkhouding/aandachtsproblemen, autisme e.d.
  • Aandacht en tijd voor ontwikkelingsperspectieven van leerlingen op ondersteuningsniveau 4.
Onderwijsmaterialen
  • Aanvullende remediërende, compenserende en verdiepende materialen. Bijvoorbeeld: Zuid-Vallei, Start rekenen Vooraf, Start rekenen, Breinbox, Foto-interview; Beter bij de les. Talenten-interview, Acadin, Digitale Topklas.
Ruimtelijke omgeving
  • Verzorgingsruimte in toiletten; invalidetoiletten.
  • Lift.
Expertise
  • Leerkrachten met specifieke expertise: Bijv.: op het gebied van gedrag, rekenen, coaching. Leerling begeleiding, (hoog)begaafdheid.
  • Externe deskundigen en (zorg)partners zijn gehuisvest in het wijkgebouw; maatschappelijk werker, logopedist, jeugdverpleegkundige , schoolarts e.d.
Samenwerking
  • Samenwerking met het SBO en SO.
  • Samenwerking met externe (zorg)partners, onderzoeksbureaus en dyslexie behandelaren.
  • Samenwerking met diverse netwerken, Talent in Beeld, Talentnetwerk.
  • Universiteiten Tilburg en Utrecht.
 
  1. Inclusieve ondersteuning
Aandacht en tijd
  • Arrangementen vanuit het SO, Auris.
  • Arrangementen vanuit Plein 013.
  • Talentklassen: voltijdsonderwijs hoogbegaafdheid, uitvoering op JL Driecant
Onderwijsmaterialen
  • Materialen ten behoeve van de eigen leerroute/arrangement.
Samenwerking
  • Samenwerking met Auris Florant: uitvoering arrangementen op JL Driecant.
  • Samenwerking met SBO en SO, uitvoering arrangementen op SBO en SO.
  • Samenwerking met Plein 013: voltijds begaafdheidsonderwijs op JL Driecant.
 
 

Bekostiging

De basisondersteuning geldt voor alle scholen en wordt bekostigd uit reguliere rijksbijdragen Passend Onderwijs. Ook de basisondersteuning plus (zorgniveau 2 en 3), wordt bekostigd vanuit deze rijksbijdragen. De intensieve zorg, de inclusieve zorg en arrangementen elders, zoals een verwijzing naar het SBO (zorgniveau 4 en 5), worden bekostigd uit de extra ondersteuningsgelden van het samenwerkingsverband.
Toelichting bekostiging
  • Basisondersteuning: Reguliere rijksbijdragen Passend Onderwijs.
  • SOP Ondersteuningsbudget:
    -Basisbekostiging plus: Reguliere rijksbijdragen Passend Onderwijs en deels extra ondersteuningsbudget samenwerkingsverband.
    -Intensieve ondersteuning en SBO/SO. Extra ondersteuningsbudget samenwerkingsverband.
 
 

 

Bijlage: Beschrijving van de basisondersteuning



 
  1. Basisondersteuning
Wij streven naar een optimale ontwikkeling van elk kind. We hebben hoge verwachtingen voor alle kinderen. Om kinderen daarbij te ondersteunen maken we in de basis gebruik van preventieve en licht curatieve interventies (zie ook wettelijk kader). Deze zijn in ambitiekaarten en kwaliteitskaarten uitgewerkt. Aanvullende informatie:
 
Aandacht en Tijd
  • Niveau en tempo differentiatie; aanpassingen in aanbod en tijd binnen de groep.
  • Compacten en verrijken.
  • Werken op Maat: Elke dag een half uur extra ondersteuning aan leerlingen in kleine groepjes.
  • Ondersteuning door onderwijsassistent voor 24 uur p/w bij grote groepen.
  • Begeleiding door aandachtfunctionaris sociale veiligheid 1 uur p/w.
  • Begeleiding  van leerlingen door leerlingbegeleider 4 uur p/w.
  • Een goede instructie en aanbod voor alle leerlingen; Werken met EDI, Expliciete Directe instructie.
  • Handelingsgericht werken.
Onderwijsmaterialen
  • Methoden en aanvullend materiaal is up-to-date.
  • Werken met chromebooks in de groepen.
  • Materialen gericht op Kunst en Cultuur.
Ruimtelijke omgeving
  • Speelzalen.
  • Lift in beide gebouwen.
  • Aparte ruimtes voor één op één begeleiding, of kleine groepjes.
  • Time-outplek.
  • Ruimtes voor onderzoek.
  • Aanvullende orthotheek bij interne begeleider.
  • Techniek lokaal.
  • Groene plein.
Expertise
  • Professionele leeromgeving op basis van wetenschappelijke inzichten,  uitgangspunten van High Performing Organisations (HPO).
  • Ervaren en deskundig team.
  • Vakleerkrachten gymnastiek en muziek.
  • Enigma kwaliteitsaanpak.
  • Mogelijkheden intervisie op bouw- of teamniveau
  • Mogelijkheden voor coaching leerkrachten.
Samenwerking
ouders
  • Inzet ouders bij Werken Op Maat.
  • Inzet ouders in werkgroepen.
Samenwerking in de wijk
  • Overleg Grote Beemd ILK.
  • Overleg scholen in Grote Beemd (groene plein).
  • Meerdere externe partners gehuisvest in wijkgebouw en direct aanwezig: o.a. Kinderstad, kinderopvang GGD, schoolarts, schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige.