Leerling over “Hart”
“Met leerlingen hebben we de groepsregels bedacht”
Bij Milein in groep 1/2 hebben leerlingen – samen met hun juf en meneer – regels bedacht om het gezellig te houden in de klas. “Het duurde wel eventjes voordat we een aantal regels hadden verzonnen”, vertelt Milein. “We hebben bijvoorbeeld bedacht dat we de tassen netjes in de kast zetten en dat we niet schreeuwen op de gang. Als we ons hieraan houden, krijgen we een sticker. Als we elf stickers hebben – dat hebben we ook zelf bepaald – mogen we iets leuks doen. Dan leest de juf of meneer voor of kijken we een filmpje.”
Zelf bepalen
Ook werkt Milein soms met een mapje. Hierin staan de zes activiteiten die ze elke week moet doen. Ze mag zelf bepalen wanneer ze welk werkje doet. Als ze aan het einde van de week haar zes werkjes maar af heeft. Milein: “Ik vind Figura het leukste om te doen. Dan moet ik ervoor zorgen dat puzzelstukjes van verschillende vormen op een plaatje passen. En dat is een beetje moeilijk.”
Samenwerken
Milein kreeg – samen met een aantal leerlingen – de opdracht om modder te maken met zand en water. Ze kregen zacht zand, een vormpje en een beetje water van de meneer. “Ik heb hier best veel van geleerd”, gaat ze verder. “Samenwerken is nog wel moeilijk: we overlegden wat we als eerste gingen doen en wat we zouden doen als dat plannetje niet zou lukken. Iedere keer deden we iets meer water in de beker totdat we samen met het zand een vormpje konden maken.”
Milein Loijens (leerling groep 1/2)
Milein Loijens (leerling groep 1/2)