Leerkracht over “Hoofd”
“Hoogbegaafde leerlingen dagen we extra uit”
Derk Lettink vertelt vol passie over de hoogbegaafde leerlingen uit groep 3 en 4 die hij iedere donderdagochtend begeleidt. “Deze kinderen hebben extra uitdaging en minder sturing nodig”, zegt hij. “Hoogbegaafde kinderen willen – op een ander niveau dan andere leerlingen – dingen ontdekken en uitzoeken. Die kans krijgen ze in de Leermeergroep.”
Filosoferen
“Iedere donderdagochtend”, gaat Derk verder, “beginnen we met filosoferen in de Leermeergroep. Dan beantwoorden we vragen als ‘Wat zijn goede en wat zijn slechte uitvindingen?’ of ‘Wat neem je mee naar een onbewoond eiland?’. Leerlingen komen dan met de meest geweldige verhalen. Naar het onbewoonde eiland nemen ze bijvoorbeeld een tablet en een stopcontact mee”, zegt Derk lachend.
Vaardigheden
Derk vindt het iedere keer weer een feestje om met de hoogbegaafde kinderen aan de slag te gaan. “Ze doen alles vol overgave en komen met de meest creatieve oplossingen. Aan de andere kant zie je dat deze kinderen moeite hebben met samenwerken, focussen en het omgaan met frustratie. In de Leermeergroep oefenen leerlingen veel met deze vaardigheden. Zo hadden leerlingen een keer bedacht dat een knikker dertig seconden in een zelfgebouwde knikkerbaan moest rollen. Het kostte wat tijd om dat voor elkaar te krijgen; sommige leerlingen hadden er daardoor geen zin meer in. Uiteindelijk lukte het ze de knikker 25 seconden door de knikkerbaan te laten rollen. Tijdens de evaluatie kwamen we tot de conclusie dat ze het doel dan wel niet gehaald hadden, maar dat ze toch heel tevreden konden zijn. Ze hadden goed samengewerkt, flink doorgezet en geleerd dat het niet altijd perfect hoeft te zijn.”
Derk Lettink (leerkracht groep 1/2 en begeleider Leermeergroep groep 3/4)