Kunstenaar
“Kinderen beseffen dat er meer wegen naar Rome leiden”
Daphne Snellaars organiseert ieder jaar Kinderkunstklassen op Driecant. Het ene jaar voor groep 1 tot en met 3; het andere jaar voor groep 4 tot en met 8. Als je haar vraagt wat het kinderen brengt als ze met beeldende kunst bezig zijn, hoeft ze niet lang na te denken. Bevlogen vertelt ze: “Kinderen leren creatieve oplossingen te bedenken en beseffen dat er meer wegen naar Rome leiden. Ik zie dat kinderen enthousiast en trots zijn. Trots omdat ze iets gemaakt hebben waarvan ze in het begin dachten dat ze het niet konden. En dat geeft hun zelfvertrouwen.”
Cultuureducatie naar een hoger plan
Driecant doet mee met Cultuureducatie met Kwaliteit Tilburg (CMTK). CMTK is een initiatief van de gemeente Tilburg om cultuureducatie op scholen naar een hoger plan te tillen. Een school kiest – voor vier jaar – een kunstdiscipline waar de nadruk op ligt. De afgelopen jaren was dat dans voor Driecant.
Dans en beeldende kunst
Daphne – kunstenaar en docent beeldende vorming – sloot met haar Kinderkunstklas aan bij het dansproject van CMTK. “In overleg met de cultuurcoördinator en de dansdocent kozen we voor de Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder vanwege zijn fascinatie voor beweging. Hij is de uitvinder van de mobile. Daarnaast maakte hij speelse draadfiguren in de vorm van mensen en dieren. Deze draadfiguren hebben de leerlingen ook gemaakt. Ze vormden één geheel met de dansuitvoering van de leerlingen tijdens de jaarlijkse eindexpositie.”
Verbinding lesstof
Daphne sluit altijd aan bij het lesprogramma. Ze besluit: “Zo waren de draadfiguren geïnspireerd op de vier elementen (aarde, lucht, water en vuur) uit het reguliere onderwijs.”
Daphne Snellaars (organisator Kinderkunstklas)